Kompetencia alapú óvodai program bevezetése
A kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Innovatív Intézményekben
Társadalmi Megújulás Operatív Program
TÁMOP-3.1.4/08-2-2009-0055
A kompetencia alapú óvodai programcsomag bevezetése óvodánkban
A Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében a Rumi Rajki István ÁMK Játékvár Óvodában a 2009/2010-es nevelési évben két csoportban kezdtük el a nevelést a kompetencia alapú óvodai programcsomag szellemében.
- kis-középső csoport óvodásai /25 gyermek/
- nagycsoport óvodásai /23 gyermek/
Pedagógusok:
Horváth Istvánné/megvalósító/ óvodavezető
Kiss Lászlóné /megvalósító/ óvodapedagógus/
Pados Istvánné /résztvevő, szakmai vezető/
A mi óvodánk 7.000.000 Ft összeget nyert a pályázattal.
Ebből valósítottuk meg:
- az óvónők továbbképzését
- a kompetencia alapú óvodai programcsomag megvásárlását
- /kézikönyvek, meseládikó bábkészlettel, fejlesztő játékok/
- Mozgásfejlesztő eszközök, ábrázolási eszközök megvásárlását.
A program megvalósulása érdekében vállaltuk, hogy részt vettünk a továbbképzéseken.
Az új ismereteinket beépítjük a mindennapi munkánkba.
Tudatosan terveztük és szerveztük a mindennapjainkat annak érdekében, hogy óvodásaink
sok- sok élmény és tapasztalat segítségével tevékenykedve, egyéni szükségleteiknek megfelelően, képességeik fejlődjenek.
Tapasztalataink alapján átdolgoztuk a helyi nevelési programunkat és dokumentumainkat.
A kompetencia alapú óvodai programcsomag, az Óvodai Nevelés Országos
Alapprogramjának szellemiségében készült az alapelvek, az óvodakép, a gyermekkép, a játékközpontúság, a szellemiség és a szemléletmód tekintetében. Az óvodapedagógián belül maga a ?programcsomag? fogalma is új, melynek kettős jelentéstartalma van. Egyrészt egyes elemei részenként illesztve is felhasználhatók a helyi nevelési programhoz, másrészt teljességében is használható, komplex csomagként kezelve.
A programcsomag célja nem a ?diktálás?, hanem a segítségnyújtás, valamint a lehetőség a megújulásra, amely az önálló értelmezés és a sajátos felhasználás alapjául szolgálhat.
A kompetencia alapú óvodai programcsomag fontos pedagógiai alapelveket fogalmaz meg:
- 1. A gyermeknek joga van ahhoz, hogy megkapja a megfelelő gondoskodást és nevelést.
Olyan nyitott és rugalmas rendszerben fejlődhessen, amellyel igazodik egyéni szükségleteihez, életkori és egyéni sajátosságaihoz, fejlődési üteméhez.
- 2. Óvodás életkorban a nevelés eszközei közül a játék a gyermek legelemibb pszichikus szükséglete. A játék a gyermek számára a legfőbb élményforrás, ugyanakkor a személyiség fejlesztésének színtere, a tanulás, a készség és képességfejlesztés leghatékonyabb módja.
- 3. A munkajellegű tevékenység is tartalmaz játékos elemeket. Az önként vállalt feladatok, munkafolyamatok végzése során megéli a gyermek a közösségért való tevékenykedés örömét is, ami normák, értékek, szabályok kialakulásához vezet.
- 4. A valódi tudás az amit a gyermek maga fejt meg, cselekvésen keresztül sajátít el, ezért a játékba integrált önkéntes és cselekvéses tanulás az óvodai tanulás útja.
- 5. Az óvodában komplex nevelés folyik. A nevelési területek elméletileg elkülönültek, a gyakorlatban azonban a tárgyi koncentráció elvének megfelelően egységet alkotnak.
Nevelési cél: a gyermeki aktivitás, motiváltság, kíváncsiság ébrentartása és kielégítése,
a kreativitás előtérbe helyezése és a kompetenciaérzés kialakítása,
fenntartása.
- 6. Az óvodapedagógus az ismeretek tapasztalati úton történő megszerzéséhez segíti hozzá a
gyermekeket. Ebben az életkorban az igazi ismeret az, amit a gyermek szerez meg.
7. A gyermek fejlődésének alapja, hogy féltő, óvó, gondoskodó szeretet, biztonság vegye
körül. Egyéni, differenciált bánásmód szükséges a személyes, bensőséges kapcsolat
kialakításához, amely minden gyermeket megillet.
8.Az anyanyelvi nevelés áthatja az óvodai nevelést, tartalma a nevelés eszközeinek a gyermeki tevékenységrendszernek, ezért kiemelt jelentőséggel bír.
9. A sajátos nevelési igényű gyermek is teljes értékű ember. Joga, hogy megfelelő, elfogadó, ugyanakkor fejlesztő hatású környezetben éljen, fejlődjön. A gyerekek őszintén elfogadják, tolerálják a sajátos bánásmódot igénylő társaikat, a gyengébbekhez való közeledés és segítőkészség természetes számukra. Olyan pedagógiai környezetet kell kialakítania az óvodának, ahol a másság felé fordulás mindenkinek természetessé válik.
10. A közösségi nevelés alapelve, hogy a gyermek, mint egyén találja meg a helyét a közösségben. A társas kapcsolatok alakulásának legfőbb eszköze elsősorban a játék, ezt követik a közös tevékenységek, a közösen végzett feladatok, a különböző szervezeti keretekben megvalósuló tanulási formák.
11. A gyermekek személyiségének alakulásában meghatározó, hogy milyen nevelési hatások érik a családjában. A megfelelő módon kialakított szokások és viselkedési formák a gyermekek számára megkönnyítik az óvodai közösségbe való beilleszkedést.
Nevelési célunk a családokkal való jó együttműködés, a családok segítése, erősítése.
12. A gyermekek számára biztonságot nyújt a megalapozott és következetes, ám rugalmasan kezelt és alkalmazott szokásrendszer. A szokásrendszeren és az együttélésből fakadó tevékenységeken keresztül fejlődik normarendszere, mely a további fejlődési szakasznak, az iskolás kornak az alapja, s egyben a felnőtté válás feltétele is.
13. Jelentős alapvetés a megfelelő életvitel, az egészséges életmód iránti igény kialakítása.
Nevelési célunk, hogy az óvodás gyermekek környezettudatos viselkedését megalapozzuk.
Célunk, hogy az óvodáskor végére, iskolára alkalmas gyerekeket bízzunk a szülőkre.
A kompetencia alapú óvodai programcsomag hozadéka a kipróbáló csoportokban
A gyerekek számára:
- kedvük, igényeik, elképzeléseik, vágyaik szerint játszhatnak, mozoghatnak
- zenében, festésben átélhetik a mesék, versek szárnyaló világát
- átérezhetik a hagyományok üzenetét
- bábozhatnak, dramatizálhatnak
- nap mint nap változatos, színes élményeket szerezhetnek
- játszva tanulhatnak egymástól és a felnőttektől
- kérdéseiket bátran, nyíltan megfogalmazhatják
- megtapasztalhatják, hogy a megoldandó helyzeteknek számos megoldása lehetséges
A szülők számára:
- a program középpontjában a gyerek áll
- a boldog gyerekkort kívánjuk biztosítani a gyerekek számára
- gyermekük komplex képességei fejleszthetők
- figyelembe veszik gyermekük egyéni és életkori sajátosságait
- értékelik gyermeke azon tulajdonságait, melyek csak rá jellemzőek
- gyermekével megtanítják értékelni a másik gyerek másságát is
- a gyermekének több saját élményben, tapasztalatszerzésben lesz része
- az óvodával való együttműködésük szorosabbá válhat, fejlődhet
- a program figyelembe veszi az észrevételeiket is
Az óvodapedagógusok számára
Lehetőséget ad:
- saját kompetenciájának fejlesztésére
- az óvoda óvó-védő, nevelő, személyiségfejlesztő funkciójának új tartalommal való megtöltésére
- a céltudatosabb, tervezettebb, hatékonyabb gondozó, nevelő, oktató munka megélésére
- az óvoda-iskola átmenet, az inkluzív pedagógia, a játék, az érzelem és az erkölcs új tartalmú megközelítésére
- az iskolára való felkészítés, az iskolaérettség újraértelmezésére
A kompetencia alapú óvodai programcsomag sajátos elemei
A pedagógiai fejlesztés célja:
- Az óvoda- iskola átmenet tartalmilag újszerű kidolgozása
- Az inkluzív pedagógiának elterjesztése
- A játéknak, mint a fejlesztés céljának és eredményének megjelenítése
A pedagógiai fejlesztés feladata:
Olyan választható témák, témakörök, szervezési keretek, differenciálási eljárások és munkaformák ajánlása, amelyek a pedagógiai fejlesztés célját szolgálják.
A pedagógiai fejlesztés folyamatának legfőbb jellemzője : a komplexitás
A képességfejlesztés az elsődleges
Az integráló nevelési területek megegyezőek az ONAP- al, a külsővilág tevékeny megismerését segítik, ezen belül a matematikai, az anyanyelvi, az irodalmi nevelést és a vizuális tartalmú tapasztalatokat erősíti. Ezek a nevelési területek adják a törzsanyagot
A kiegészítő anyag: környezeti játékgyűjtemény, bábgyűjtemény/meseládikó/, a zenevarázs új utakat jelöl ki az óvodai zenei nevelés terén.
A segédletek: /dramatikus elemeket tartalmazó játékok, pedagógiai játékgyűjtemény, játékajánló/
A Kompetencia Alapú Óvodai Program bevezetésének gyakorlati tapasztalatai
Visszatekintve az eltelt időszakra, ez a program tetszik a gyerekeknek, óvónőknek egyaránt.
Az eddig feldolgozott témakörök: ?Levegő? ?Tűz? ?Víz? ?Föld? sok ?sok lehetőséget kínáltak a közös élmény és tapasztalatszerzésre, a gyermekek egyéni differenciált fejlesztésére, és érdekes, változatos feldolgozási lehetőséget kínáltak mindnyájunknak.
A gyermekek a szabad játék során bátran kipróbálhatták ötleteiket, ezáltal saját megtapasztalásuk útján szerezhettek maradandó ismereteket.
A szülők is aktívan érdeklődtek a tevékenységünk iránt a témákhoz kapcsolódó gyűjtőmunkában sokat segítettek és ezzel hozzájárultak a munkánk eredményéhez.
Rum, 2010.08.31.
Horváth Istvánné Pados Istvánné
Óvodavezető szakmai vezető